Печатка князя Святослава Ярославича, друга третина ХІ ст.
Свинець; карбування. Кругла; D– 38,5×41мм, D2– 35мм; Н– 4мм. 43,8г. Зі збірки #МузейШереметьєвих, Київ (VР-1019).
На лицьовій стороні булли в обрамлені обідка з крапок поясне зображення св. Миколая Мирлікійського. Угодник у єпископських шатах, права рука перед грудьми у благословенні, у лівій руці орнаментована розеткою книга. Обабіч фігури напис у два стовпчики: Ὁ ἅγιος Νικόλαος – святий Миколай. На зворотній стороні сфрагіса зображення князя у повний зріст. У парадному візантійському вбранні, прикрашеному коштовним камінням, Святослав Ярославич тримає у правій руці, зігнутій у лікті та відведеній у бік, двораменний хрест на довгій основі. Інсиґнія завершується складним підніжжям, прикрашена проквітлими пагінцями. Ліва рука керманича із простертою до глядача на рівні шиї долонею зігнута в лікті. На голові – оздоблена перлами княжа шапка. Ліворуч від обличчя під титлою напис: «Святослав».
Особливу увагу привертає написання імені княжого патрона святого Миколая як Никули, що є проявом місцевої усної традиції. Портретне зображення князя на печатці представляє володаря, наділеного символами влади. Хрест, що його Святослав Ярославич тримає у руці, має незвичне підніжжя. Воно може свідчити про цю інсиґнію влади як образну, а не реальну. Очевидно, для отримувачів цієї печатки вона мала нагадувати про діда князя-хрестителя Русі Володимира Великого. У боротьбі за владу Святослав переступив заповіт батька Ярослава і став київським князем при живому старшому братові. Зображення подібного скіпетра-хреста зустрічається на срібниках Володимира Святославича та Святополка Окаянного.
В оформленні княжої сфрагістики Святослава відчутно великий вплив візантійської імператорської булли. Святослав Ярославич спочатку був Чернігівським (1054–1073), а потім Київським (1073–1076) князем. Його портретне зображення разом із дружиною та синами збереглося в рукописній пам’ятці «Ізборник Святослава» 1073 р.
За описом Олександр Алфьоров у: 1000 років української печатки: каталог виставки [...]. Київ, 2013.