№ 1
Грамота патриарха Филофея грамота к митрополиту Алексию с увещанием помириться с тверским князем Михаилом и не оставлять литовских епархий без пастырскаго надзора 1371г.
В издании Миклошича и Мюллера грамота эта (без даты) усвоена патриарху Каллисту и поставлена между актами 1361 – 1362 г. (Acta Patriarchatus, t. I, p. 320 – 322). Но из содержания видно, что она писана в одно время и по одному делу с двумя предыдущими и следующею грамотой.
Преосвященный митрополит киевский и всея Руси, пречестный, во Святом Духе возлюбленный брат и сослужитель нашей мерности: благодать и мир от Бога да будет с твоим святительством. Грамоту твою, [посланную] с твоим человеком Аввакумом, я получил и узнал из нея, о чем ты написал и донес. Да будет тебе известно, что не задолго перед сим снарядил я своего добраго человека и послал к твоему святительству по тому поводу, что великий князь литовский прислал ко мне свою грамоту, в которой пишет много. Посему я нашел нужным послать к твоему святительству человека своего с грамотою нашей мерности, из коей ты в точности узнаешь, что писал великий князь литовский. После того, как мой человек отправился, пришел от тверскаго великаго князя Михаила чернец с его грамотою. Получив эту грамоту, я узнал, что он писал мне; а писал и он много, между прочим, требовал, чтобы ему судиться с тобою, чтобы твое святительство пришло сюда на собор, а он пошлет на суд своих бояр. Что касается до меня, то как мог я не дать ему суда? Поэтому я написал к твоему святительству с вышеупомянутым человеком, как ты узнаешь из моей грамоты, чтобы ты, если можно, пришел сюда, или послал своих бояр, и князь тоже бы послал своих бояр, дабы мог состояться суд. Теперь же, когда пришел твой человек Аввакум, я узнал из твоей грамоты и его слов, о чем ты писал и просил. Но, подражая Миротворцу Христу, отвечаю и наказываю тебе: не вижу я ничего хорошаго в том, что ты имеешь соблазнительные раздоры с тверским князем Михаилом, из-за которых вам нужно ехать на суд; но как отец и учитель, постарайся примириться с ним и, если он в чем-либо погрешил, прости и приими его, как своего сына и имей с ним мир как и с прочими князьями. А он, как я пишу к нему, должен принести раскаяние и просить прощения. Вот что мне кажется добрым и полезным: пусть так и будет, без всякаго прекословия. Если же вы не хотите этого, а ищете суда, то я не препятствую суду, но смотрите, чтобы он не показался для вас тяжким. Мерность наша, как сказано, написала грамоту к тверскому князю, которую и посылаю с твоим человеком Аввакумом. Когда она дойдет до твоих рук, отдай ее моему человеку, котораго я послал туда, и дай ему своего толмача, с которым бы он пошел к князю, показал ему как первую, так и настоящую мою грамоту, которую пишу теперь о мире, и передал [мои] слова о том, чтобы он склонился к покаянию и примирению. Надеюсь, что он не поступит иначе, а так, как я пишу к нему.
Твое святительство хорошо знает, что когда мы рукополагали тебя, то рукополагали в митрополита киевскаго и всея Руси, – не одной какой нибудь части, но всей Руси; теперь же слышу, что ты не бываешь ни в Киеве, ни в Литве, но в одной только [русской] стране, все же прочия оставил без пастырскаго руководства, без отеческаго надзора и наставления. Это – тяжкое [упущение] и противно преданию священных канонов. Тебе следует обозревать всю русскую землю и иметь отеческую любовь и расположение ко всем князьям, – любить их равно и показывать к ним одинаковое расположение, благосклонность и любовь, а не так, чтобы одних из них любить, как своих сынов, а других не любить, но всех равно иметь своими сынами, всех равно любить. Тогда и они будут воздавать тебе полною и великою доброжелательностию, любовию и покорностию; а сверх того, ты получишь еще помощь от Бога. Знай также, что я написал и к великому князю литовскому, чтобы он, по старому обычаю, любил и почитал тебя, как и другие русские князья, и, когда ты отправишься в его землю, показывал бы тебе великую честь, внимательность и любовь, так чтобы ты мог безбедно путешествовать по земле его. И ты с своей стороны старайся, сколько можно, иметь к нему такую же любовь и расположение, как и к прочим князьям, потому что под его властию находится христоименный народ Господень, нуждающийся в твоем надзоре и наставлении, и тебе крайне нужно иметь с ним любовь, дабы видеть и поучать как его, так и народ Божий. Исполняй это со всем усердием, без всякаго прекословия. О прочем наша мерность пространнее написала тебе с своим человеком Иоанном, и ты узнаешь об этом в точности.
(пер. А. С. Павлова)
№ 2
Грамота патриарха Филофея грамота к тверскому князю Михаилу о примирении с митрополитом Алексием и ненарушении крестнаго целования 1371 г.
Из Acta Patriarchatus, t. I, p. 590 – 592.
ПАТРИАРШАЯ ГРАМОТА К ТВЕРСКОМУ КНЯЗЮ
Благороднейший великий князь тверской Михаил! Да будет ведомо тебе, что я послал своего человека к преосвященному митрополиту киевскому и всея Руси, кир Алексию, по своим собственным делам; когда же мой человек отправился [в путь], пришел к нашей мерности архимандрит Феодосий, с твоею грамотою, из которой я узнал, о чем ты писал. Между прочим, ты писал и просил, чтобы тебе судиться с своим митрополитом, и я, по требованию справедливости, написал к митрополиту, чтобы он или сам пришел на суд, или послал своих бояр, да и ты бы послал своих, чтобы они судились с митрополичьими. Тогда же написал я и к твоему благородию, изъясняя тебе тоже самое, что и митрополиту, именно: пусть будет суд, судитесь. Но теперь я признаю за лучшее написать тебе другое: неприлично и не служит на пользу твоей душе, ни к чести твоего рода иметь тяжбы, распри и ссоры с своим митрополитом; ибо ссоры и распри – дела диавола. Кто из князей когда либо судился с митрополитом? судился ли когда твой отец, или дед или другой кто из твоего рода? Оставь же и ты ссоры и суд, приди и примирись с отцом твоим, митрополитом, проси у него прощения, принеси раскаяние, чтобы он принял тебя и возлюбил, как своего сына. Он тебе отец и если, как отец, сделал что либо против тебя, тебе следовало перенести это, или, еще лучше, прийти к нему и испросить у него благословения и прощения, а не искать суда [на него]: так тебе следовало тогда поступить. Но если ты не сделал этого тогда, то сделай теперь, попроси у него благословения и прощения и, если в чем согрешил [перед ним], исправься: это послужит к чести и славе твоей и твоего рода и на пользу твоей душе. [Тоже] написал я теперь и к твоему митрополиту, и если ты принесешь раскаяние, то он примет и более прежняго возлюбит тебя, как своего истиннаго сына. Не делайте иначе, а так, как я пишу к вам; если же не хотите того, а ищете суда, – я не препятствую суду; но смотрите, чтобы он не показался для вас тяжким. Итак исполните, что я пишу и советую, так как это служит вам же на пользу. И если вы примиритесь, как я пишу вам, то ты и митрополит пошлите ко мне своих людей, чтобы и я узнал о том: тогда и я возлюблю тебя, благословлю, прощу и буду иметь своим истинным сыном.
Да будет ведомо тебе и то, что преступление крестнаго целования есть отречение от Бога. Так учат нас святые Отцы, говоря, что клятвопреступление есть отречение от Бога, а кто отрекся от Бога, тот к какому прибегнет другому Богу? Ибо нет другаго Бога, кроме Бога нашего. Святые Апостолы и Отцы наши, и прежде них Господь наш Иисус Христос, учат нас, что отрекшийся от Бога посылается в муку, а не отрекшийся от Бога и соблюдающий Его заповеди имеет жизнь вечную. Поэтому пишу и внушаю тебе, как твой отец, чтобы ты помнил и соблюдал крестное целование: ибо лучше тебе, не преступив крестнаго целования, умереть телесно, нежели, преступив оное, умереть душевно и жить телесно. Держись же, по силам, и не преступай крестнаго целования, хотя бы и смерть предстояла тебе, но тщись и старайся, сколько есть у тебя сил, поступать так, как я тебе наказываю.
№ 3
1371 г — Договорная грамота Новгорода с тверским великим князем Михаилом Александровичем.
Поклон от посадника, и от тысячьского, и от всих стареиших, и от всих менших, и от всего Новагорода к господину князю великому Михаилу. На сем, господине, Новгород всь крест целует. Княжение твое честно держати по пошлине, без обиды; а тобе, господине, такоже Новгород держати по пошлине без обиды. Что слобод Дмитриевых и Андреевых, что селца тягнуло к тым слободам, того всего тобе съступатися, то все к Новугороду бес кун. А что, княже, сел твоих, и владычних, и княгыниных, и бояр твоих, и слуг твоих на Новгородьскои земли: которое село зашло бес кун, то бес кун поидет к Новугороду; а кто купил, а тыи знает своего истьца или детей его; истца ли не будет, ни детеи его, целовати ему крест, како то истца не ведает, взяти ему куны, колко будет дал, по исправе, а земля к Новугороду. А рубежь ти, княже, межю Суждальскую землю и Новгородьскою дати ти старыи, како было при деде твоем и при праотце твоем Ярославе. А што волостии новгородьскых, тех волостии тобе не держати, княже, своими мужи, держати мужи новгородьскыми; а дар тобе имати от тех волостии. А бес посадника ти, княже, суда не судити, ни волости роздавати, ни грамот давати. А без вины мужа волости не лишити. А в Русу, княже, ездити в осень, како пошло. А лете ездети на Възвад звери гонить. А за Волок ти слати своего мужа из Новагорода в дву насаду, по пошлине, а опять ехати туды же на Новгород, а с Низу ти не слати; такоже и в Бежице. А что пошлины, княже, в Новгородьскои волости, того вы мене не таити в всих волостех. А холоп или поручникы выдавати. А всему тому суд в Новегороде. А што ти, княже, пошло в Торжьку и на Волоце: тиун свои держати на свои части, а новгородьча на своеи части. А в Бежицах тобе, княже, ни твоеи княгине, ни твоим боярам, ни твоим слугам сел не дьржати, ни купити, ни даром приимати, ни по всеи волости Новгородьскои. А се, княже, волости новгородьскыи: Волок с всими волостьми, Торжок, Бежице, Палець Городець, Мелеца, Шипино, Егна, Заволочье, Терь, Пермь, Печера, Югра, Вологда. А свиньи ти бити за 60 вьрст от города. А в Ладогу ти слати, княже, осетреника своего и медовара по грамоте прадеда твоего Ярослава. А ездети тобе, княже, в Ладогу на третьее лето. А из Бежиць, княже, людии в свою волость не выводити, ни из иных волостии новгородьскых, ни грамот давати, ни закладников приимати ни княгини твоеи, ни боярам твоим, ни слугам твоим: ни смерда ни купцины. А грамот ти не посужати. А што пожни твои и твоих муж, то твое и твоих муж; а новгородьскыи Новугороду. А дворянам твоим, како пошло, погон имати: от князя по пяти кун, а от тиуна по две долгеи. А што, княже, мыто по Суждальскои земли и в твоеи волости: от воза по две векше, от лодьи, от хмелна короба и от лняна. А дворянам твоим у купец повозов не имати, разве ратнои вести. А свобод и мытов на Новгородьскои волости не ставити. А холоп или роба почнеть вадити на господу, тому ти веры не яти. А на Низу тобе, княже, новгородча не судити, ни волостии роздавати. А кто почнеть вадити к тобе, тому ти веры не яти. А в Немечькомъ дворе тобе, княже, торговати нашею братьею; а двора ти не затваряти; а приставов не приставливати. А гости нашему гостити межю Суждальскою землею без рубежа, по цесареве грамоте. А судьи слати тобе свои на Петров день, тако пошло. А вывода ти, княже, межю Суждальскою землею и Новгородьскою не чинити. А што закладне твои в Торжьку или инде где, или за тобою, или за твоею княгинею, или за мужи твоими: кто купец, поидет в свое сто. А коли будет Новугороду розмирье с Немчи или с Литвою или с ыное стороне, пособляти ти, княже, по Новегороде бес хытрости. А без новгородьского ти слова, княже, воины не замышляти. А приставов ти с Низу в всю в Новгородьскую волость не всылати. А кто купец, поидет в свое сто, а смерд поидет в свои погост; тако пошло в Новегороде, отпусти их проче. А гнева ти, княже, до Новагорода не держати ни до единого человека. А ряду, княже, в Новгородьскои волости тобе и твоим судьям не посужати. А самосуда не замышляти. А старосте ни холопа, ни робы без осподаря не судити твоим судьям. А за рубеж из Новгородьскои волости твоим дворяном суда не выводити, ни судити. А свобод ти и сел съступитися. А на сем на всем князь великыи крест человал. А что ти грамот крестных Новугороду с всими городы с немечкыми, на те ти грамоты, княже, не наступатися, а новгородьскои ти души блюсти. А вынесут тобе из Орды княжение великое, нам еси князь великыи; или пак не вынесут тобе княжения великого из Орды, поити твоим наместникам из Новагорода проц и из новгородьскых пригородов, а в том Новугороду измены нету. РГАДА ф. 135. древлехранилище
Источник: http://zz-project.ru/xiv-vek/189‑1371-g-dogovornaya-gramota-novgoroda-s-tverskim-velikim-knyazem-mikhailom-aleksandrovichem
zz-project.ru – Исторические документы Перми Великой.
Предлагаемый корпус документов связан с избранием Григория Цамбла-
ка на Новогрудском соборе. Все послания содержатся в сборнике XVII в. Му-
зейского собрания № 1209 Государственного исторического музея, ед. хр.
ГИМ 38137 (листы 216 об. – 236), выполнены скорописью [см. подробнее
73; 74].
73. Турилов, А. А. Послание митрополита Григория Цамблака великому кня-
зю Тверскому Ивану Михайловичу (1415 г.) / А. А. Турилов // Древняя Русь.
Вопросы медиевистики. – 2015, № 4 (62). – С. 104–106.
74. Сборник посланий [рукопись] // Государственный исторический музей
(ГИМ). Музейское собрание № 1209. – [Б.м.], XVII в. – ГИМ 38137. – 254 лл.Глава 51. Послание Цамблаково, к великому князю Иоанну Твер-
скому.
Благословение Григория, митрополита Киивскаго и всеа Русии,
о Святем Дусе возлюбленному сыну нашему князю великому Иоанну
Тверскому. Сыну наш, Богом возлюбленный и нашего смирения, да ве-
даеш еже отныне есть моление наше к Господу о вашем здравии. Мы
слыхали есмя о твоем благочеcтии, и о христолюбии, еже имееш любовь
велику ко Господу о своем спсении. Ты же к нам, ни мы к тебе ништо
не посылахом писаний, понеже бяше время таково не пришло о наших
вещех. Сего ради ныне даем ведание господьству твоему, еже есть Бо-
жиим изволением, | [Л. 226] и того неизреченными и непостижимыми
судбами, и великого князя Витовта Литовскаго и многих руских стран
государя хотением, и избранием боголюбивых епиcкопов, и всех князей
православных, и христоименитых божиих людей, и всего собора вели-
кого, вступихом на высок престол Киивские церкви пасти стадо Христо-
во по заповедем Христовым. Сего ради о ваc есмь должен Бога молити
и о вашем здравии и научати, якоже достоит нам. И тако господство
ваше да посылаеши к нам о всяких вещех прилучающихся на всяка дела
ваша, еже на благочеcтие ваше и спасение. А мы есмы должны Бога мо-
лити за тебе, | [Л. 226 об.] и за дети твоя, и за вся твоя. И да быхом слы-
шали о здравии вашем. А милоcть Божия и наше благословение да будет
с тобою, и с твоею княгинею, и с твоими детми, и со всеми твоими.
Глава 52. Послание цамблаковых владык, к великому князю Ио-
анну Тверскому.
Богом возлюбленному о Святем Дусе сыну нашего смирениа князю
великому Иванну Тверскому. Всяк дар совершен, свыше ото Отца светом, достиже и до нас смиренных, егоже и мы держащеcя, и ныне тем
даром многия наша издалеча скорби, еже о Церкви нашей матери, уте-
шение обретохом, сицевым образом последовавшим вещем. Смиреннии
епиcкопи руских стран и братия друг другу | [Л. 227] по Духу Святому,
Феодосий, архиепиcкоп Полоцкий и Литовский, и Черниговский Исакий,
Луцкий Дионисий, Володимерский Герасим, Смоленский Севастиян, Ту-
ровский Евфимий, Холмьский Харитоний, понеже видехом презираему
от митрополита Фотия церковь Киевскую, яже есть глава всеа Русии,
стадо Христово небрегомо и спогибе готово, скорбехом о том и печални
быхом, имуще пастыря именем, а делом же не имуще: ниже бо хотяше
сидети у церкви, даной ему от Бога, и справити люди божия, якоже до-
стоит митрополиту, но паче приходы церковныя избирая живяше инде
старая устроение и честь | [Л. 227 об.] Киевской церкви на иное место
прелагаше. И тако нам скорбящим о церкви и о людех божиих подвиже
милоcтивый Бог сердце великого князя Александра, зовомого Витовта,
Литовскаго и многих руских земель государя [господаря]; того убо ми-
трополита изгна Фотия, посла же во Царьград, ко царю и к патриарху,
и проси дати ему митрополита, хотяща быти людям божиим на спасение
достойна, тоя церкви на утвержение. И царь и патриарх не восхотеша
послушати прошения его правого, своих деля прибытков неправедных.
Он же с нами совещався, истинно и праведно, яко правый и истинный
государь [господарь] и великий князь. И собра вси князи | [Л. 228] литов-
ские земли, руских земель и иных стран, елико суть ему покорени нашея
церкви, и бояр и велмож, и архимандритов, и игуменов благоговейных, и
иноков, и попов. И сих всех советом и волею, и нашим собранием и хоте-
нием, и сошедшеся в Новем граде Литовстем, у святей церкви Пресвятыя
Богородицы, и по благодати, данней нам от Святаго Духа, поставихом
митрополита святейшей церкви Киевской и всеа Русии, именем Григо-
рия, по преданию святых апоcтол, якоже пишут в своих правилех: «Два
или три епиcкопы рукупологают митрополита», якоже иже преже наc со-
твориша епиcкопи, при великом князе Изяславе Киивском, поставиша
сами | [Л. 228 об.] митрополита по правилом; якоже иже преже наc кре-
щени болгаре и нам средницы сотвориша, своими епиcкопы поставльше
перво себе святителя. Такоже и сербьскаго языка епиcкопи разсудивше,
яко по правилом есть и по апоcтолскому уставу, сотвориша себе святыми
епиcкопы первосвятителя, и даже и до днеc есть, поспешеcтвующу Богу,
первосвятитель в Сербской земле, имеяй многи епиcкопы под собою.
Таже не толика есть Сербьская земля, елико Руска, яже есть во облаcти
великого князя Александра, прежде нареченнаго Витовта, но есть малаземлею и людми. Что глаголем о болгарех и сербех? От святых апоcтол
ставление тако уста | [Л .229] вление бысть. На всех равно православ-
ных епиcкопех благодать действует Святаго Духа: ибо апоcтоли егда по-
ставлени быша, и они иже инех поставиша, и паки они и других, и тако
благодать Святаго Духа даже и до наc смиренных дойде; имамы власть,
яко апоcтольстии ученицы, многими испытании и сходитися и поставля-
ти своему стаду пастыря достойна, егоже Бог хощетъ. И якоже и власть
имамы от Господа: еже аще свяжем на земли, будет связан на небеси,
и иже аще разрешимъ на земли, будет разрешен на небеси. И яко да не
рекут нецыи: «Отлучаемся от веры, понеже митрополита сами постав-
ляем»; да не буди то: но | [Л. 229 об.] не отлучаем. Таковое слово кто
речет, неразумен есть. Но мы предание от святых церквей и от святых
отец держим благочеcтиво исповедуем, проклинаем же всякую ересь,
чюжу апоcтольскаго и отечьскаго предания; к сим же и Симонфискую
ересь анафеме отсекаем, продающую на злате и на сребре дар Святаго
Духа. Патриарха убо святейшаго Констянтиноградцкого имамы, патри-
арха и отца, и прочих патриархов, Александрийскаго, и Антиохийскаго,
Иеруcалимскаго, и тех митрополитов, и тех епиcкопов, отцы и братию
по Духу Святому; согласно с ними держим исповедание веры, и такоже
мудрствуем и учим якоже они: но отвра | [Л. 230] щаемся, не могуще
терпети еже есть на Церковь Божию насилование царево; ибо святый ве-
ликий патриарх божеcтвенный и священный собор Констянтиняграда по
правилом поставити митрополита не могут дати, но кого царь повелит,
отсюду продается и купуется дар Святаго Духа, якоже отец его сотвори
на Киевскую церковь, во днех наших, о Киприяне митрополите, и о Пи-
мине, и о Денисии и о иных многих, не смотрящих на церковную честь,
но смотрящих на сребро и злато многое. Отсюду быша протори мнози,
и смущения, и убийства, еже всех лютейше, безчестие церкви Руской.
Сего ради разсудихом | [Л. 230 об.] и разсмотрихом, яко неправедно нам
есть таковые примати оттуду митрополиты, иже куплею поставления
бывают от царя, мирянина будуща человека, а не по воли патриархове
и по преданию сущаго собора апоcтольскаго. Темже снидохомся мы, по
благодати данней нам от Святаго Духа, поставихом достойна святиля Ру-
ской церкви. В лето 6924-го. И индикта 9‑го.
Глава 53. Послание Витовтово к великому князю Иоанну Твер-
скому.
От великого князя Витовта, князю великому Иоанну Тверскому. Даем
тебе ведомо про митрополию Киивскую и всеа Русии. Про то, чтоже издавна разсмо | [Л.231] трили есмы, что митрополия Киевская церковь не
строится, но скудеет: митрополитов колко было за нашу память? Церкви
не строили, или как было издавна, на колько церковных приходов то
емлячи, на иная места носили и давали! И устроения церковная свято-
сти великия страсти Христовы, скатерть Святой Богородицы, и образы
Христовы, и Богородицыны честнии златом оковани, и потиры аспид-
ныя золотом обложени и з драгим камением, многоценни, и ризницы
честнии, и иное различное многое устроение церковное многоценное,
и всю честь церковную Киевской митрополии инде относили; что была
старые князи издавна | [Л. 231 об.] нарядили и подавали церкви на свою
честь и на свою память, опрично иного злата и сребра и изров [уборов],
колко в чюжую землю относили, то всего кто может и исчести? Про тож
то мы усмотривше, по смерти Киприяна митрополита, послали есмы во
Царьград владыку Полоцкого Феодосия, к царю и к патриарху, просячи
их, чтоб его поставил нам митрополитом, чтобы сидел митрополит на
столе Киивской митрополии по старине и строил бы церковь по давно-
му, как наш, занеже божиим изволением тое место Киев мы обладаем.
И они того не хотели нам учинити, не поставили нам Феодосия митро-
политом, | [Л. 232] но прислали к нам своего митрополита Фотия. И мы
того Фотия и не хотели было прияти, а потом погадали есмы, а он обе-
щался нам, что ему жити на Киеве у нас и церковь строити. И приняли
были есмы его на митрополию Киивскую, и он паки туто, у нас на Ки-
еве, не живал, толко звался митрополитом Киевским словом, а церковь
Киивскую пусту учинил. Про тож мы, не могли того терпети, и церкви
тоя не хотя видети оскудения митрополии Киивские, и згадавше с на-
шею братьею, и со князми рускими наших руских земель, что нам есть
Богом покорено, того Фотия из стола Киивские митрополии изогнали
есмы; во Царьград | [Л. 232 об.] ко царю и патриарху, жалуяся и вся
тая дела являя им о церкви Киивские митрополии, и просили есмы их,
чтобы поставили нам Григория митрополитом; и они того нам також не
учинили. Ино то есмы гораздо познали на них, что хотят они того, чтобы
по своей воли ставили митрополита своего, по накупу, хто ся у них на-
купает, как они хотят, чтобы се было в их воли в таковой, что здеся бы
грабя, пусто чиня, а к ним выносил. Про тоже мы погадав и со владыка-
ми нашими, што суть в нашей земли, и со архимандриты, рекли есмы,
што про то учиним, что царь и патриарх нам не хотят дати такова митро
| [Л. 233] полита, што Церковь бы строил, занеже нам того смотря жаль:
хотя есмы и не вашея веры, а иныя люди ис сторон рекут, что: «Государь
[господарь] не тоя веры, того деля и церковь оскудела», ино того бы слова на нас от людей не было; а митрополичи дела суть явны, что от
него нестроение, но грабление, и опущение церкви. И владыки так нам
отвечали: «Колиж тако есть, а и сами то и не те перво слышим, и видим,
что церковь скудеет, а царь и патриарх строителя добраго к нам церкви
Божии не дадут: и по правилом, нам годится самим избором поставити
митрополита, как же было и преже сего также; при великом | [Л. 233
об.] князе Изяславе Киивском епископи собрався зборомъ, поставили
митрополита Киеву и всеа Русии, а то нашли есми, написано стоит в ле-
тописцех в руских, в Киивском и Володимерском, и в иных. И потом, по-
гадав, рекли есмы: «И еще пошлем во Царьград, ко царю и патриарху».
И послали есмы послы наши месяца марта, а указали есми им говори-
ти царю и патриарху тако: «Толко же паки не дасте нам митрополита,
мы хощем паки избором митрополита поставити по правилом, как же
и перво сего было, што пишет в летописцех руских». А срок послом
нашим учинили есмы, быти у нас опять на ильин день, а потом срок |
[Л. 234] есмы им отложили до Успения Пресвятыя Богородицы. И потом
из Москвы идучи во Царьгород пришли к нам послы, царев посол Дис-
ипат, а другий патриарш архимандрит Гавриил, и просили велми о том
деле, што быхом срок и еще отложили до Филипова дни, доколе бы они
тамо, дошед, поговорили о том царю и патриарху. И мы, по их проше-
нию, отложили есмы срок до святаго апостола Филиппа. А до того сро-
ку, по нашему слову, как ся есмы и няли, а по их прошенью, тако ждали
есмы, а про послы наши так и не слышим, где суть. Инии так же рекли
нам владыки, по правилом, и как в летописцех пишет, с нашею братьею
и с нашими князми | [Л. 234 об.] рускими наших руских земель, и с на-
шими владыками и со архимандриты сьехався избором, поставили есмы
митрополита Киивской митрополии и всеа Русии, по давному. Про тоже
пишем вам, чтобы есте то знали и ведали, как ся то есть доспело. А кто
хощет по старине держатися под властью митрополита Киивского, ино
таки добро, а кто не восхощет, воля ему есть; но то знайте: занеже есмы
не вашея веры, а коли быхом того хотели, штобы в нашей державе ваша
мешалась и меншала, а церкви бы ваши не строины были, и мы о том
быхом не печаловалися, воля нам есть. Но, коли б митрополита | [Л. 235]
не было, или владыка которой бы умерл на которой епископьи, и мы
быхом возми от Рима епископа своего уставили, или на митрополию,
или на которой ли епископьи, или какова ли наместника быхом своего
держали по нашей воли. А доходы митрополичи и епископьи брали бы-
хом себе; но мы хотячи то, чтобы вера ваша не мешалась и не угибала,
и церквам бы вашим строение было, и мы так учинили, поставили есмы митрополита, избором на Киивскую митрополию, нешто бы туто стро-
ение было церковное, и честь руская туто бы стояла в земли своей. Как
же болгаре усмотривше и сербы учинили | [Л. 235 об.] себе сами, митро-
политы по правилом и первосвятители, и держатся до сего дни так: а то
мы учинили есмы, чтобы по старине митрополит сидел в Кииве на столе
своем, как пошло от начала, занеже то было недавно учинилась, што
митрополит почал жити на Москве, а здеся церковь Киевскую оскудили
и пусту учинили. Писано в Нове городке в суботу по святаго Филиппа
дни. Индикта 9‑го.