1449 08 31, [б. м.] Договор о мире между великим князем Василием Московским и великим князем Казимиром Литовским.

Orig.: nežinomas.
Kop.1: РГА­ДА, ф. 389 (Литов­ская мет­ри­ка), оп. 1, ч. 1, ед. хр. 5, л. 207–209об. kopija įrašyta į Lietuvos Metrikos knygą antrašte: Лист пере­ми­ря вечног(о) великог(о) кн(я)зя московског(о) Васи­ля Васи­ле­ви­ча с коро­лем Казимером
Kop.2: РГА­ДА, ф. 389 (Литов­ская мет­ри­ка), оп. 1, ч. 1, ед. хр. 5, л. 302об–304об. Pakartotinai į Lietuvos Metrikos knygą įrašyta kopija antrašte: Лист пере­мир­ныи кн(я)зя великог(о) мос­ков­ско­го Васи­ля Васи­ле­ви­ча и бра­ти его с коро­лем Казимером
Kop.3: agaD, Metryka Litewska – transkrypcje, ks. 192, k. 369–373. Lietuvos Мetrikos knygoje esančio sutarties teksto kopijos (kop.1) kopija, transkribuota lotyniškais rašmenimis.
Kop.4: agaD, Мetryka Litewska – transkrypcje, ks. 192, k. 512–515. Lietuvos Мetrikos knygoje esančio sutarties teksto kopijos (kop.2) kopija, transkribuota lotyniškais rašmenimis.
Pub.: Муха­нов. Сбор­ник. № 7, с. 6–9 (pagal kop.3); АЗР т. 1, № 50, с. 62–65 (pagal kop.1); СГГД, ч. 5, № 109, с. 127–128 (pagal kop.4); ДДГ, № 53, c. 160–163 (pagal kop.1); LM‑5 (1993), nr. 78.1, p.13–133 (pagal kop.1); LM‑5 (1993), nr. 136, p. 251–254. (pagal kop.2); LM‑5 (2012), nr. 394, p. 247–250 (pagal kop.1); LM‑5 (2012), nr. 541, p. 356–359 (pagal kop.2). Past.: sutarties tekstas ir jo vertimas publikuoti parengti pagal šiuolaikinę Lietuvos Metrikos knygoje esančio nuorašo (kop.1) publikaciją – LM‑5 (2012), nr. 394, p. 247–250.

По Божеи воли и по нашои люб­ви, Божею м(и)л(о)стью, се яз, княз вели­кии Васи­леи Васи­ле­вичъ мос­ко­въскии и нов­го­род­скии, и росто­въскии, и пер­мъ­скии, и иных, и бра­тя моя молод­шая: княз Иванъ Анъ­д­ре­евичъ и княз Миха­и­ло Анъ­д­ре­евичъ, и кн(я)зь Васи­леи Яро­сла­вичъ, чынечы зна­ме­ни­то каж­до­му, кто на сю нашу гра­мо­ту уиз­рыт или, чтучы, услы­шыть, кому ж то будеть того потреб­но веда­ти. Я, княз вели­кии Васи­леи, и моя бра­тья молод­шая, дали есмо сесь записъ бра­ту нашо­му Кази­ми­ру, коро­лю пол­ско­му и вели­ко­му кн(я)зю лито­въско­му, и рус­ко­му, и жомо­ит­ско­му, и иныхъ, што есмо с нимъ взя­ли брат­ство и любовъ, и веч­ное доконъчанье.
Жыти намъ с нимъ в люб­ви по сеи гра­мо­те, а быти намъ с нимъ вез­де заод­инъ, а добра намъ ему хоте­ти и его зем­ли вез­де, где бы не было, а ему намъ добра хоте­ти и нашои зем­ли вез­де, где бы не было. А хто будеть мне другъ, то и ему другъ, а хто будет мне недругъ, то и ему недругъ. А хто будеть ему другъ, то и мне другъ, а хто будеть ему недругъ, то и мне недругъ. А недру­га ты, бра­те, мое­го, кня­зя Дмит­рея Шемя­ки, не прыима­ти, а быти, бра­те, на него со мною заод­инъ, а так­же ты и на вся­ко­го мое­го недру­га быти со мною вез­де заод­инъ. А мне, бра­те, тво­е­го недру­га, кн(я)зя Миха­и­луш­ка, не прыима­ти, а быти ми, бра­те, с тобою на нег(о) заод­инъ. Такъ­же ми, бра­те, и на вся­ко­го тво­е­го недру­га быти ми с тобою вез­де заод­инъ. А пои­дуть, бра­те, тата­ро­ве на нашы вкра­инъ­ные места, и кн(я)зем нашымъ, и вое­во­дамъ нашымъ, вкра­инъ­нымъ людемъ, сославъ ся, да боро­ни­ти се имъ обо­имъ с одного.
А въ в вотъ­чы­ну ся, бра­те, у твою и моеи бра­тьи молод­шои, во все у твое Вели­кое Кня­же­нье, ни у Смо­ленъ­скъ, ни во вси Смо­лен­ские места, што издав­на к Смо­ленъ­ску потяг­ло, ни в Любу­те­скъ, ни во Мъце­не­скъ, ни во вси у твои вкра­инъ­ные места, что издав­на к тым горо­домъ потяг­ло, не въсту­па­ти се.
А тебе, вели­ко­му кн(я)зю Алекъ­сан­д­ру, в нашы зем­ли, в нашу отчи­ну, во все нашы вели­кие княж­ства, и в Нов­го­род в Вели­кии, и во Псков, и во вся Ноуго­род­ская и во Псков­ская места не въсту­па­ти ся ничемъ. Так­же и во Тферь, и во вся Твер­ская месъта не въсту­па­ти ся тебе ничемъ, и блю­сти и не оби­де­ти, ни подис­ки­ва­ти подо мною и под мои­ми дет­ми всее моее отчи­ны вели­ких княж­ствъ. А рубеж Ново­го­род­ским воло­стем, Лукам Вели­ким, и Рже­ве, и Хол­мъ­ско­му Пого­сту, и Вели­ле, и Лопа­сти­цам, и Буи­цу, и инымъ воло­стем всеи зем­ле Ново­го­род­скои с Лит­вою, и с полочя­ны, и с видб­ля­ны, и с тороп­чя­ны, зем­ле и воде, по ста­ро­му рубе­жу. А Пско­ву, отчине нашеи, рубеж с Лит­вою, зем­ле и воде, по ста­ро­му рубе­жу. Так­же и Тфе­ри, отчине нашеи, и всеи Тфер­скои зем­ле рубеж с Лит­вою по ста­ро­му рубе­жу. Так­же и въ бра­та мое­го во кн(я)жу Бори­со­ву отчи­ну, тебе, вели­ко­му кн(я) зю Алек­сан­дру, не въсту­па­ти ся, и во Рже­ву с волост­ми по озе­ро по Орлин­це на полы, по озе­ро по Пло­тин­цо, по Крас­нои борок, по Бора­ню реч­ку на верхъ Беле­и­ки, по Беле­и­ке на Пони­къль, с Поник­ли на верхъ Сиж­ки з Бере­зы на Мох, со Мху на верхъ Осу­ги, тех ти, бра­те, местъ всех подо мною блю­сти, а не оби­де­ти ни въсту­па­ти ся в та места ничемъ. А по кото­рая места веда­ли воло­сте­ли Осу­гу при великом.кн(я)зе Кес­т­у­тье, и тво­имъ воло­сте­лемъ пото­муж веда­ти, а мне вели­ко­му кн(я)зю Ива­ну не въсту­па­ти ся.
Так­же тебе, вели­ко­му кн(я)зю Алек­сан­дру, не въсту­па­ти ся у меня и у моих детеи в нашу отчи­ну в город в Вяз­му, и в городы1 и в воло­сти, во все зем­ли и в воды в вязе­мъ­ские, что к Вяз­ме потяг­ло, ни кн(я)зеи ти вязем­ских к себе не приимати.
Так­же и Фео­до­ра Блу­до­ва и Олек­сан­дро­ва Бори­со­ва с(ы)на Хле­пен­ско­го, и кн(я)жа Рома­но­ва Фомин­ско­го и ихъ бра­ти и бра­та­ни­чев, и Юрье­ва доля Роме­и­ко­ви­чя, и кн(я)жа Фео­до­ро­ва места Свя­то­сла­ви­чя, те вот­чи­ны, горо­ды и воло­сти, и что к ним потяг­ло, зем­ли и воды, все мои великог(о) кн(я)зя Ива­но­вы и моих детеи к наше­му вели­ко­му княж­ству. Так­же тебе не въсту­па­ти ся у нас въ Олек­син, и в Тешы­лов, и в.Рославль, и в Венев, и во Мьсти­славль, и в Тору­су, и в Обо­ле­не­скъ, и во все в то, что к темъ местом потяг­ло. Да и въ Козе­ле­скъ и въ Люди­мескъ, и в Сере­не­скъ в вес, и во вся Козель­ская и в Людим­ская и в Серен­ская места, что х Козель­ску и к Людим­ску и к Серен­ску потяг­ло, и во все нашы укра­ин­ные места и что к ним потяг­ло, тебе вели­ко­му кн(я)зю Алек­сан­дру не въсту­па­ти ся и не оби­де­ти подо мною и под мои­ми детми.
А кн(я)зи Ново­сил­ские, Одо­евъские, и Воро­тынь­ские, и Пере­мышль­ские, и Белев­ские все мои вели­ко­во кн(я)зя Ива­но­вы и моих детеи и съ2 сво­и­ми отчи­на­ми к наше­му вели­ко­му княж­ству. А тебе вели­ко­му кн(я)зю Алек­сан­дру в них и въ их отчи­ны, и что къ их отчи­нам потяг­ло, не въсту­па­ти ся ничемъ, и не оби­де­ти и не прии­ма­ти их съ их вотчинами.
А Мезоц­кие кн(я)зи, княз Миха­и­ло Рома­но­вич, и кн(я)жы Ива­но­вы дети Фео­до­ро­ви­чя Гов­ды­ревъско­го, княз Васи­леи и княз Фео­доръ, слу­жат мне вели­ко­му кн(я)зю Ива­ну и моимъ детем и съ сво­и­ми отчи­на­ми, что их дол­ни­ци в горо­де в Мезоц­ку и в воло­стех. А тебе вели­ко­му кн(я)зю Алек­сан­дру ихъ не оби­де­ти и не прии­ма­ти их и съ их отчи­на­ми. А что слу­жат тебе вели­ко­му кн(я)зю Алек­сан­дру Мезоц­кие кн(я)зи, княз Федоръ Сухои да княз Васи­леи кн(я)жы Федо­ро­вы дети Ондре­еви­чя, и те кн(я)зи в Мезоц­ку в горо­де и в воло­стех веда­ют свои отчи­ны дол­ни­ци свои. А мне вели­ко­му кн(я)зю Ива­ну и моимъ детем ихъ не оби­де­ти и не прии­ма­ти их съ их отчи­на­ми. А что у меня в нят­стве Мезоц­кие кн(я)зи, княз Семен Рома­но­вич и княз Петръ Фео­до­ро­вич, и мне тех кн(я)зеи отпу­сти­ти в Мез­че­скъ на их отчи­ну, и они кому похо­тят, тому слу­жат и съ сво­и­ми отчи­на­ми, что их дол­ни­ци в горо­де в Мезоц­ку и в воло­стех. И учнут слу­жи­ти мне и моимъ детем, ино их тебе не прии­ма­ти и съ ихъ отчи­на­ми. А учнут слу­жы­ти тебе, ино их мне и моимъ детем не прии­ма­ти и съ их отчи­на­ми. Так­же ти и в Меще­ру, в вот­чи­ну мою, не въсту­па­ти ся и не прии­ма­ти их.
А княз вели­кии Иван Васи­ле­вич Рязань­скои и брат его княз.Феодоръ и съ сво­и­ми дет­ми и съ сво­ею зем­лею в моеи сто­роне в вели­ко­го кн(я)зя в Ыва­но­ве. А тебе вели­ко­му кн(я)зю Алек­сан­дру ихъ не оби­де­ти ни въ зем­лю ти въ их не въсту­па­ти ся. А в чем тебе вели­ко­му кн(я)зю княз вели­ки Иван Ряза­нъ­скои и брат его княз Фео­доръ съгру­бят, и тебе о том при­сла­ти ко мне к вели­ко­му кн(я)зю Ива­ну, и мне то тебе напра­ви­ти. А кото­рые кн(я)зи слу­жат мне вели­ко­му кн(я)зю Ива­ну и моимъ детем съ сво­их вот­ч­инъ, и тебе вели­ко­му кн(я)зю ихъ блю­сти, а не оби­де­ти. А кото­рые кн(я)зи слу­жат тебе вели­ко­му кн(я)зю Алек­сан­дру съ сво­их вот­чин, и мне вели­ко­му кн(я)зю Ива­ну и моимъ детем ихъ блю­сти, а не оби­де­ти. А кото­рои имет оби­де­ти кн(я) зеи слу­жеб­ных сво­е­го бра­та, и нам о том сосла­ти судеи, и они тому учи­нят испра­ву без пере­во­да. А кн(я)зеи нам слу­жеб­ных по та места на обе сто­ро­ны с вот­чи­на­ми не приимати.
А что у тебя у вели­ко­го кн(я)зя Алек­сандра нашых израдецъ.дети, кн(я)жы Ива­но­вы дети Можа­ис­ко­го, и кн(я)жы Ива­но­вы дети Шемя­ки­на, и княз Иван Яра­сла­ви­чя с(ы)нъ и ихъ дети; так­же и княз Миха­и­ло Бори­со­вич Тфер­скии и княж Миха­и­лов с(ы)нъ Андре­еви­чя княз Васи­леи, и тебе вели­ко­му кн(я)зю на наше лихо их не отпу­ща­ти нику­де. А пои­дут от тебя проч из зем­ли, и тебе их опят не прии­ма­ти, а быти ти со мною с сво­имъ бра­том и с мои­ми дет­ми на них вез­де заодин.
А о зем­лях и о водах и о всех обид­ныхъ делех на обе стороны.межы нас суд воп­чеи впе­ред от сего наше­го докон­чя­нья; а судямъ нашымъ суди­ти цело­вавъ кр(е)стъ. А что учи­нит ся въ нашеи люб­ви межы наши­ми люд­ми и вашы­ми, ино тому все­му суд, воло­сте­ли нашы съе­хав ся, да учи­нят тому изпра­ву без пере­во­да. А про то нам нелю­бья не дер­жа­ти, а суже­но­го не посу­жа­ти, а суже­ное, заем­ное, поло­же­ное поруч­ное дати. А холо­па, робу, долж­ни­ка, поруч­ни­ка, татя, роз­бо­и­ни­ка, бег­ле­ца, рубежъ­ни­ка по испра­ве выдати.
А послом нашымъ по нашымъ зем­лям на обе сто­ро­ны пут ч(и)стъ.без вся­ких заце­покъ. А гостем нашым по нашым зем­лям на обе сто­ро­ны гости­ти без рубе­жа и без вся­кие пако­сти. А в Нове­го­ро­де в Вели­ком тво­имъ гостем изо всеи тво­еи отчи­ны тор­го­ва­ти с ново­го­род­ци без пако­сти. Так­же и моимъ гостем ново­го­род­цом изо всеи Ново­го­род­ские зем­ли въ тво­их зем­лях во всеи тво­еи отчине тор­го­ва­ти без пако­сти. А во Псков, в мою отчи­ну, изъ тво­их земль послу и гостю пут ч(и) стъ изо всее тво­еи отчи­ны во Псков­скую зем­лю. А гостю тор­го­ва­ти во Пско­ве без пако­сти, по ста­рои пошлине, со вся­ким гостем. Так­же и псков­ско­му послу и гостю изо всеи моеи отчи­ны изо Псков­ские зем­ли пут ч(и)стъ во все твои зем­ли въ твою отчи­ну. А гостю псков­ско­му тор­го­ва­ти во всех тво­их зем­лях въ тво­еи отчине без пако­сти, по ста­рои пошлине, со вся­кимъ гостем. А суд Пско­ву, отчине моеи, съ тво­и­ми зем­ля­ми на обе сто­ро­ны дер­жа­ти по ста­рине. Так­же и из Тфер­ские зем­ли, и нашые отчи­ны, гостем нашымъ тор­го­ва­ти во всех тво­их зем­лях без пако­сти. А тъво­имъ гостем изо всех тво­ихъ земль тор­го­ва­ти в нашеи отчине во Тфер­скои зем­ле без пакости.
А при­дет Б(о)жия воля, воз­метъ Б(о)гъ меня съ сего све­та, а ты оста­нешъ жыв, и тебе под мои­ми дет­ми нашые отчи­ны блю­сти, а не оби­де­ти, ни въсту­па­ти ся во все нашы вели­кие княж­ства, и в Нов­го­род в Вели­кии, и во Псков и во вся Ноуго­род­ская и во3 Псков­ская места; так­же и во Тферь, и во вся Тфер­ская места, ни во все нашы укра­ин­ные места не въсту­па­ти ся ни подис­ки­ва­ти всехъ нашых вели­ких княж­ствъ. А потом, коли Б(о)гъ дастъ, ажъ Б(о)жия воля при­дет к тому, дас[т] ти Б(о)гъ дети, а тебя Б(о)гъ воз­метъ съ сего све­та пер­вие, а я оста­ну жыв, и мне, бра­те, тво­еи вот­чи­ны под тво­и­ми дет­ми блю­сти, а не оби­де­ти, ни въсту­па­ти ся во все вашы вели­кие княж­ства, ни въ Смо­ле­не­скъ, ни во вся Смо­лен­ская места, ни во все вашы укра­ин­ные места не въсту­па­ти ся, ни подис­ки­ва­ти всехъ вашых вели­ких княжствъ.
А на том на всем, мы Иоан, Б(о)жиею м(и)л(о)стию г(о)с(у)д(а)рь всеа Русии, и вели­кии княз воло­ди­мер­скии, и мос­ков­скии, и ново­го­род­скии, и псков­скии, и тфер­скии, и югор­скии, и пръм­скии, и бол­гар­скии, и иных, цело­вал есмь кр(е)стъ къ бра­ту сво­е­му, и къ зятю къ Алек­сан­дру, вели­ко­му кн(я)зю литов­ско­му и рус­ско­му и жомо­итъ­ско­му и иных, по люб­ви въ прав­ду. А по сеи намъ гра­мо­те правити.
А писан на Москве, лета 7002, фев­ра­ля в пятыи д(е)нь.

Інформації про печатки немає

Категорій немає

Релятівні генеалогії

Всі кате­горії документів